Tillbaka i Oxelösund

Ställplats husbil Oxelösund blev en perfekt start på säsongen när vi äntligen kom iväg igen.

Äntligen kom vi iväg med husbilen igen. Det hann precis bli en tur även i februari.

Den här gången blev det Oxelösund, men inte samma plats som förra gången. Vi stod vid Stenvikshamnen. Förra gången vi var där stod vi vid Strandvägen i andra änden av kanalen.


Det är lite lugnare vid Stenvikshamnen. Det kostar 60 kronor att stå där, medan det är gratis vid Strandvägen. Det enda som finns på båda ställena är soptunnor, men man står vid vattnet oavsett vilken plats man väljer.
Vi kopplar väldigt sällan in oss på el, inte ens på vintern, och använder nästan aldrig servicehus. Den här typen av enkla platser vid vattnet passar oss perfekt.


Innan vi åkte och parkerade stannade vi till vid Femöre rök och köpte med oss lite gott till kvällen. Lite räkor, både vanliga och rökta, lax, musslor och den goda femöreröran.

Vi fick sällskap av Fridholms vanlife. Det är alltid trevligt att träffa husbilsvänner.

På fredagen blev det lite eldande utanför vår husbil. Tyvärr blev det inget på lördagen då det började småregna.


Under lördagen tog vi en promenad runt Femöre och bort till Femörefortet. När vi kom tillbaka till bilarna blev det lunch ute. Så härligt att sitta i solen och äta.


Men oj så skitiga hundarna var när vi kom tillbaka. Tur att vi har dusch i husbilen. En utedusch hade dock varit trevlig efter sådana här dagar.

På söndagen blev det en lugn frukost och en stund med Vasaloppet på TV innan det var dags att plocka ihop och rulla hem igen.


Nästa helg blir det ingen husbilsåkning, men desto mer husbilsinspiration när det är husbilsmässa på Stockholmsmässan i Älvsjö. Någon ny ska vi inte ha, vår är ju bara tre månader. Men det är alltid roligt att gå runt och titta ändå, och träffa lite husbilsvänner som också ska dit.

Ställplats Stenvikshamnen

Pris: 60 kr
Antal platser: 4
El: Nej
Service: Soptunnor
Plats: Stenvikshamnen, Oxelösund
Län: Södermanlands län
Typ: Parkering / ställplats vid vattnet
Övrigt: Toalett vid badet sommartid

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/iDAy8HVngeNL9gay8

I Oxelösund finns även möjlighet att stå vid Strandvägen eller på Femöre ställplats.
Ställplats husbil Oxelösund passar perfekt om man vill stå enkelt vid vattnet utan massa service.

En helg i Oxelösund


Efter två helger hemma längtade vi ut med husbilen igen. Det kliade i reslusten och vi kände att det var dags att komma iväg.

Samtidigt var det lite läskigt att åka ut igen med tanke på det som hände på förra resan. Skillnaden nu är att vi har en felkodsläsare med oss, vilket i alla fall gav en lite tryggare känsla.


Den här gången gick turen till Oxelösund. Det är ett ställe vi verkligen gillar, särskilt på vintern. Där finns många bra gångvägar som är plogade och det är bra gatubelysning. Med hundar som behöver ut även när det är mörkt gör det stor skillnad och känns tryggt.

Jag gillar verkligen att stå vid vattnet, oavsett om det är i en hamn, vid en liten sjö eller vid en badplats. Den här gången blev det båthamnen i Oxelösund. Här blåser det inte lika mycket som ute vid Femöre, vilket gör vistelsen ännu behagligare.


Vi tog det bara lugnt. Promenader med hundarna, läsa, titta lite på sport och laga god mat. En lugn och skön helg helt enkelt. Det är verkligen avkopplande att bara åka iväg med husbilen utan några måsten, förutom att hundarna förstås måste ut.


En enkel och stillsam helg som gav precis det vi behövde. Inga måsten, ingen stress. Bara vi, hundarna och lugnet som påminner oss om varför vi älskar husbilslivet.

Ställplats Strandvägen

Pris: Gratis
Antal platser: 7
El: Nej
Service: Soptunnor
Plats: Strandvägen, Oxelösund
Län: Södermanlands län
Typ: Parkering / ställplats vid vattnet
Övrigt: Ingen toalett

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/9hhszZjX9it1iwhTA

Är Strandvägen i Oxelösund en bra plats att stå med husbil?

Ja, vid Strandvägen i Oxelösund finns en enkel parkering där husbilar kan stå nära vattnet. Det är en fin plats att stanna till på med promenadvägar i området och närhet till hamnen och havet.

I Oxelösund finns även möjlighet att stå vid Stenvikshamnen eller på Femöre ställplats.

Dejtweekend med husbilen

Ställplats Femöre i Oxelösund blev platsen för en lugn helg där vi äntligen fick tid att fira både oss och vår nya husbil.


Det var länge sedan vi var ute bara vi två med husbilen. Livet har gått i ett och det har varit fullt upp med allt som hände kring den gamla bilen, solcellerna och hela processen som till slut slutade med att vi fick en helt ny husbil. Vår tjugofemårsdag kom precis mitt i allt och försvann lite i kaoset den dagen.

Nu passade vi äntligen på att fira. Både oss och den nya husbilen. Det blev en liten dejtweekend som vi verkligen behövde.


Vi stod på ställplats Femöre i Oxelösund.. Denna plats passar oss bra just nu på vintern. Eftersom vi inte har så mycket batteri än i nya husbilen behövde vi stå på el denna helg, och här fanns allt vi behövde. När det börjar komma lite snö är området perfekt för promenader och vi tog flera fina turer längs vattnet.


På fredagen handlade vi med oss räkor och lax från rökeriet. Enkelt och så gott. Perfekt start på en lugn helg tillsammans.

På lördagen åt vi middag på restaurangen. Tyvärr var maten en liten besvikelse den här gången, vilket var synd eftersom det har varit riktigt bra vid tidigare besök. Men vi gjorde det bästa av stunden och hade en fin kväll ändå.

Vi skålade för tjugofem år tillsammans och för allt vi har framför oss. Vi skålade även för att vi nu får börja om på rätt sätt med en bil som fungerar som den ska. Det känns fint att få göra det i lugn och ro, bara vi två, utan någon stress runt omkring.

Helgen blev precis det vi längtat efter. Mysigt, stilla och enkelt. Bara tid tillsammans, god mat, lite bubbel och känslan av att landa igen efter en intensiv period.

På söndagen åkte vi inte direkt hem utan mötte upp Tummen och gick på en liten julmarknad i Hultsbruk. En perfekt avslutning på en helg vi verkligen behövde.

Ställplats Femöre

Pris: 200 kr, el 75 kr
El: Ja
Service: Toalett och dusch vid restaurangen, vatten vid bryggan, latrintömning ca 200 m bort, tvättmaskin och torktumlare (80 kr), soptunnor
Plats: Femöre, Oxelösund
Län: Södermanlands län
Typ: Ställplats

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/zZLzMBRz7KHuPe2F6
Mer info: https://park4night.com/en/place/174588

I Oxelösund finns även fler platser där man kan stå med husbil, till exempel vid Stenvikshamnen eller Strandvägen.