Påskresan 2026

Det här blev en påskresa med husbil som vi inte hade planerat alls.

Dag 1 – Onsdag

Vi hade inga planer alls när vi rullade hemifrån, mer än att vi behövde vara hemma igen den 12:e och att vi skulle åka söderut i Sverige.

Vi följde östkusten ner längs E22 och lät resan ta oss dit den ville. Inga bokningar, inga måsten, bara rulla och stanna när det kändes bra. Precis som vi vill ha det.


Första stoppet blev strax innan Kalmar, i Drag där vi hittade en liten ställplats. Ställplatsen i Drag (Revsuddevägen) var perfekt om man vill ha det lite lugnt innan man åker över till Öland.

Dag 2 – Skärtorsdag


Vi rullade över till Öland och styrde mot norra delen upp till Byxelkrok.
Vi stannade på ställplatsen i Byxelkrok.


Här var det riktigt lugnt, bara vi och fyra husbilar till under natten. Det märktes att säsongen inte hade börjat än, en restaurang hade öppet.

Dag 3 – Långfredag

Vi åkte ner mot ställplatsen i Kårehamn, som vi hade hört gott om. Årets ställplats 2024. Jag förstår varför, här står man riktigt bra i hamnen.


Det var lite fler husbilar här och jag tror det var tre lediga platser kvar när vi kom strax innan 12. Det blev fullt en stund senare. Den enda platsen vi stod på som var fullbelagd.

Efter att jag la ut ett inlägg på Instagram om var vi stod fick jag ett meddelande från Sami och Jimmy (@Rollingvacay) som också var på Öland och skulle komma förbi senare. Så kul att ses.

Dag 4 – Påskafton

Vi bestämde med våra kompisar Stewe och Petra (@overalltihusbilen) att fira påsk tillsammans, även de var på Öland.


Vi hittade en ganska ny ställplats vid Mörbylånga, Elvfings ställplats.


Här finns en hundrastgård, vilket uppskattades av våra hundar. Skönt att få springa av sig ordentligt och leka lite.

Dag 5 – Påskdagen

Vi lämnade Öland och då började det blåsa, men vi klarade oss bra även om det blåste en del över Ölandsbron.

Vi hann med flera fina ställplatser på Öland under dagarna där. Jag har skrivit mer om dem i inlägget Tre ställplatser på Öland.

Vi rullade längs kusten och vidare ner mot Österlen. Svärfarbror och hans fru hade precis kommit hem från Spanien där han håller till under vinterhalvåret, så det passade perfekt att åka och hälsa på nu när de var hemma igen.


Ställplatsen i Kåseberga fick bli dagens stopp. Här fanns det gott om plats.


Vi gick upp till Ale stenar, där blåste det rejält. Men nere vid ställplatsen var det mer skyddat och vindstilla.

Dag 6 – Annandag påsk


Vi rullade bort till Simrishamn och svärfarbror med fru. Det var inte helt enkelt att parkera en 8,6 meter lång husbil i ett bostadsområde, men det gick bra. Vi hade tillåtelse att stå såhär.


Efter lite fika rullade vi ner på stan och åt middag på en av restaurangerna. Vi hamnade på ett av deras stammisställen.

Natten fick bli i Kåseberga igen. Där var det lugnt och blåste inte så mycket.

Dag 7 – Tisdag


På väg från Kåseberga stannade vi till i Ystad för att titta på alla fina hus.


Det blev även ett stopp vid Smygehuk när vi ändå var i närheten.

Äntligen fick vi till det och träffade Ludde och Annelie (@ourthirdhome). Varje gång vi tidigare varit i Skåne har de varit iväg på resa.

Vi sov på deras uppfart. Skönt att ha huset med sig när man besöker vänner.

Dag 8 – Onsdag

Vi fick ett meddelande av Ove och Siv (@aunes_husbilsliv) att vi var välkomna på en fika nu när vi var i Skåne, så vi rullade bort till dem.


Kvällens sovplats blev i Lundåkrahamnen. Det var inte så många husbilar där mitt i veckan, och här har vi stått tidigare och trivts. Vi passade även på att tömma tankarna, eftersom det inte gick i Kåseberga.

Dag 9 – Torsdag

Nu var det dags att börja rulla hemåt, eller i alla fall norrut igen.


Vi hörde av oss till Peter och Suss (@lifeonwheels_sussopeter) för att se om de hade kommit hem från sin påskresa. De hade fått problem med bilen och var fast, så vi åkte dit och muntrade upp dem.

Vi eldade och hade trevligt på kvällen och stannade kvar över natten.

Dag 10 – Fredag

Nu var det dags att börja rulla hemåt.

Tummen hörde av sig och berättade att de stod vid en sjö i skogen. Det lät ju perfekt, så vi rullade dit och överraskade de andra lite. Thomas och Marie (@thomas_husbilskanal) var också där.


Som vanligt när vi ses blev det mycket eldande i våra Solo Stove.

Dag 11 – Lördag

Vi stannade kvar i skogen. Nu var det inte långt kvar hem.

Det var kanonväder, så då ville man passa på att vara ute lite till.


Dag 12 – Söndag

Söndag och det var dags att rulla hem igen.


Vilken härlig påskresa det blev. En tur som vi inte hade planerat alls utan bara tog dag för dag.

Tack alla härliga husbilskompisar som gjorde resan extra trevlig. Precis såna resor man vill göra fler av.

Tre ställplatser på Öland

Under påsken besökte vi Öland och stannade på tre ställplatser på olika delar av ön.

Ställplatser på Öland – Byxelkrok

Ställplats Byxelkrok Öland


Vi stannade här en natt under påsken. Det var väldigt lugnt och mycket runt omkring var fortfarande stängt, men man märker att det är en plats som lever upp ordentligt under säsong.

Ställplatsen ligger i hamnen med närhet till butiker, restauranger och bad. Härifrån går även färjan över till fastlandet och turer till Blå Jungfrun.

Pris: 215 kr (lågsäsong), 310 kr (högsäsong)
Antal platser: 17
El: Ja (70 kr)
Service: Toalett, dusch, latrintömning, gråvattentömning
Plats: Byxelkrok, Öland
Typ: Ställplats (markerade platser), grus

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/SH7ARJtMGTkPvSoFA
Hemsida: https://www.borgholm.se/byxelkrok-stallplats

Ställplats Kårehamn

Ställplats Kårehamn Öland. Husbilar på kajen.


Här var det mer liv än i Byxelkrok. Vi kom vid 11.45 och då var det bara ett fåtal platser kvar, så det fylls på rätt snabbt.

Gräsytan ute på udden var stängd för säsongen, så det var främst platserna i hamnen som gällde. Här står man nära vattnet oavsett plats, vilket gör läget riktigt fint.

Vi passade på att handla i fiskbutiken och det var verkligen gott, kan absolut rekommenderas.
Det finns även en fiskrestaurang, Kårehamns Fisk & Havskök, som vi tyvärr inte testade denna gång.

Kårehamn har dessutom blivit utsedd till Årets ställplats flera år i rad, och det är lätt att förstå varför.

Pris: 215 kr (lågsäsong), 310 kr (högsäsong)
Antal platser: 45
El: Ja (30 platser)
Service: Toalett, dusch, latrintömning, gråvattentömning
Plats: Kårehamn, Öland
Typ: Ställplats (markerade platser)

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/DY5JfVZMUwURPbye9
Hemsida: https://www.borgholm.se/karehamn-stallplats/

Ställplats Elfvings ställplats


En enkel ställplats strax utanför centrum i Mörbylånga, med gång- och cykelväg som leder in till butiker och restauranger.

Vi stod här en natt och även om den ligger nära vägen så störde det inte särskilt mycket. Det är grusplatser för husbilen med en gräsyta bredvid.

Det finns en stor och fin hundrastgård, perfekt för oss som reser med hund.
Här finns även möjlighet att fylla på dricksvatten och tömma latrin, men i övrigt är det en enkel plats, precis som vi vill ha det.

Pris: 150 kr
Antal platser: 7
El: Nej
Service: Vatten, latrintömning
Plats: Mörbylånga, Öland
Typ: Ställplats (grus med gräsyta)
Övrigt: Stor hundgård finns

Hitta hit: https://maps.app.goo.gl/CeHtHXrB6f81FyRX6

Vi testade tre olika ställplatser på Öland under påsken.
Vill du läsa mer om resan hittar du det i inlägget om vår påskresa.